Lesverslagen
19 september 2006
De eerste les Duits van het schooljaar. In deze les hebben we vooral in het algemeen naar het vak Duits gekeken. Wat gaan we zien dit jaar? Hoe is de cursus ingedeeld? Wat soort examen is er? En we hebben ook kennisgemaakt met elkaar en met de leerkracht.
21 & 26 september 2006
In deze twee lessen hebben we gekeken naar de kleinste module: de Inleiding. We hebben gekeken naar de schrijfwijze en uitspraak in het Duits. Maar ook de getallen zijn aan bod gekomen. Daarna hebben we ook nog een stukje grammaire gezien: namelijk de vervoeging van het werkwoord.
3 oktober 2006
Dit was een belangrijke les. Eerst hebben we geleerd over de woordsoorten in het Duits (das Substantiv, der Artikel, das Adjektiv, das Pronomen). Anders gezegd: de basisprincipes van woord- en zinsleer. Dit was belangrijk om weten, omdat we ook al een extra naamvallen gezien hebben: de Akkusativ.
10 oktober 2006
Deze les Duits was feitelijk een uitbreiding van de vorige les. Verdere oefeningen op de naamvallen (Nominativ en Akkusativ) zijn gemaakt.Tijdens deze les is er ook gehandeld over Demonstrativpronomen (vb: dies-, solch-, jed-, welch-), Fragepronomen (vb: wer, wen, wem, wessen) en Personalpronomen (vb: mich, dich, ihn, …).
12 oktober 2006
Hier moet dringend het verslag van Kristof Rasujew komen.
17 oktober 2006
De les Duits bestond uit een herhaling van de naamvallen Nominativ en Akkusativ. Het ging zowel over de vormen (Artikel, Pronomen) als over het gebruik. Het gebruik van de Akkustativ is uitvoerig besproken. Daarna hebben we nog een oefening op de naamvallen gemaakt.
19 oktober 2006
Allereerst is er cursusmateriaal uitgedeeld. Zowel een uitbreiding op het Grammatik gedeelte (pagina 22 - 48) en we hebben ook een schema gekregen met het overzicht van de Duitse grammatica.
Vervolgens hebben we dit schema uitgebreid. Namelijk door te overlopen wat we reeds gezien hebben over het werkwoord. Hierbij hebben we pagina 4 en pagina’s 23 + 24 besproken.
24 oktober 2006
We hebben de vervoegingen van de werkwoorden herhaald en verduidelijkt. Hierna hebben we gezien hoe we ons moeten voorstellen en welke delen bij een voorstelling belangrijk zijn.
26 oktober 2006
Wij hebben gezien dat wij pagina 7 nodig hebben als basis om gesprek te kunnen voeren . Deze informatie is al gezegd tijdens de les van 24 oktober De zinnen van pagina 9 waren voorbereiding voor de les en hebben we tijdens de les verbeterd. Op pagina 10 bij de beroemde Duitsers hebben we de juiste naam bij de juiste foto gezet.
Als laatste hebben we de luisteroefening van pagina 11 gemaakt.
7 november 2006
Afwerking van de luisteroefening (pg. 11) door nog enkele vragen in te vullen ivm de tekst (pg. 12). Daarna hebben we een nieuwe tekst gezien. Dit keer ging het op een bekende Duitser: Kaspar Hauser (pg. 13). Over deze tekst hebben we dan op pagina 14 nog enkele oefeningen gemaakt en uitleg gekregen over onze 2de presentatie: een beroemde Duitser voorstellen. Ook hebben we het al over de 3de presentatieopdracht gehad: Wat doe je in je vrije tijd? (pagina 16), daaromtrent hebben we ook wat vocabulaire gezien.
14 november 2006
We hebben gekeken naar de meervoudsvormen (Grammatik pg. 19) Daarna hebben we het ook over de Modale werkwoorden gehad (pg. 39-40). Modale werkwoorden geven de relatie aan van de persoon tegenover het werkwoord.. We hebben hierbij gekeken naar 3 moeilijkheden: de vervoeging, de zinsbouw en naar de betekenis. Bijvoorbeeld: ich kann arbeiten.
16 november 2006
De modale werkwoorden zijn in spelvorm aan bod gekomen (Grammatik pg.39) Verder hebben we in deze les de verbetering gemaakt van een dialoogje in Module 1: Sich vorstellen. De les werd uiteindelijk afgerond met een luisteroefening.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home